ΕΡΤ

Πως θα αναγράφεται η Δ.Ο.Υ. στα στοιχεία των επιτηδευματιών μετά την αναστολή ορισμένων Δ.Ο.Υ.

ΘΕΜΑ: Απεικόνιση της ονομασίας της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. στα φορολογικά στοιχεία, έπειτα από την αναστολή λειτουργίας και τη μετονομασία ορισμένων Δ.Ο.Υ.

Λαμβάνοντας υπόψη την αριθμ. Δ6Α 1130258 ΕΞ 20.9.2012 (Ορθή Επανάληψη) Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών με την οποία, από 8 Οκτωβρίου 2012, αναστέλλεται η λειτουργία ορισμένων Δ.Ο.Υ., προκειμένου να διευκολυνθούν οι υπόχρεοι σε έκδοση φορολογικών στοιχείων, ως προς την αναγραφή της ονομασίας της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. στα φορολογικά τους στοιχεία και μόνο, σας γνωρίζουμε ότι σε κάθε περίπτωση αναστολής λειτουργίας, συγχώνευσης ή μετονομασίας Δ.Ο.Υ. ισχύουν τα οριζόμενα με την αριθμ. ΠΟΛ.1066/14.3.2012 (ΑΔΑ:Β44ΤΗ-7Ε2) Εγκύκλιό μας, αντίγραφο της οποίας σας αποστέλλουμε συνημμένα στο παρόν για ενημέρωσή σας.

Δείτε εδώ την σχετική απόφαση

Προθεσμία υποβολής αναφορών και στοιχείων στην ΕΛΤΕ (Επιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

Ε.Λ.Τ.Ε.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 003/2012

Προθεσμία υποβολής αναφορών και στοιχείων στην ΕΛΤΕ

Αθήνα, 24-10-2012

Η Επιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων (ΕΛΤΕ) ανακοινώνει τα ακόλουθα:

1. «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας »
Σύμφωνα με το αρ.6 της 004/09 Κανονιστικής Πράξης της Ε.Λ.Τ.Ε. ο υπεύθυνος κανονιστικής συμμόρφωσης του ελεγκτικού γραφείου υποβάλλει προς την Ε.Λ.Τ.Ε., ανά διετία, λεπτομερή αναφορά της λειτουργίας της κανονιστικής συμμόρφωσης του γραφείου κατά το χρονικό αυτό διάστημα.

Λόγω παρέλευσης της διετίας από την έκδοση της Κανονιστικής Πράξης, η σχετική αναφορά θα πρέπει να υποβληθεί έως τις 30-11- 2012 και να επαναλαμβάνεται ανά διετία.

2. «Μητρώο ελεγκτικών γραφείων»

Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 13 ν. 3693/2008 η ΕΛΤΕ είναι αρμόδια να τηρεί δημόσιο μητρώο (ΜΗΤΡΩΟ ΕΛΕΓΚΤΩΝ) για την εγγραφή των νόμιμων ελεγκτών και των ελεγκτικών γραφείων στα οποία έχει χορηγηθεί επαγγελματική άδεια. Κάθε χρόνο ζητείται η επαλήθευση των στοιχείων εγγραφής στο δημόσιο μητρώο των ελεγκτικών γραφείων.

Η υποβολή των σχετικών στοιχείων θα πρέπει να πραγματοποιηθεί έως τις 30-11-2012, σύμφωνα με τη συνημμένη ηλεκτρονική φόρμα και να επαναλαμβάνεται ετησίως.

Τυχόν μεταγενέστερες αλλαγές, κοινοποιούνται με την ίδια φόρμα, σημειώνοντας τις αλλαγές με κόκκινα γράμματα, ώστε να επαληθεύονται οι τροποποιήσεις σε όλα τα πεδία του μητρώου.

3. «Αστική ευθύνη- Ασφαλιστική Κάλυψη»

Σύμφωνα με το αρ.29 του Ν.3693/2008, τα ελεγκτικά γραφεία υποχρεούνται να έχουν ασφαλιστική κάλυψη για αστική ευθύνη.
Αντίγραφο του εν ισχύ ασφαλιστικού συμβολαίου, όπως επίσης αντίγραφο κάθε ανανέωσης αυτού θα πρέπει να υποβληθεί στην Ε.Λ.Τ.Ε. έως τις 30-11-2012 και να επαναλαμβάνεται ετησίως.


ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ Ε.Λ.Τ.Ε.

Προς κατάργηση τα τεκμήρια διαβίωσης.

Με την ενεργοποίηση του Περιουσιολογίου για όλους τους φορολογούμενους από το 2013, το οικονομικό επιτελείο σχεδιάζει να καταργήσει τα τεκμήρια για τους μισθωτούς και συνταξιούχους.

Τα τεκμήρια θα διατηρηθούν και ενδεχομένως θα ενισχυθούν για περίπου 800.000 ελεύθερους επαγγελματίες και επιτηδευματίες και θα εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται ως δικλείδα ασφαλείας για τη σύλληψη της φοροδιαφυγής και των αδήλωτων εισοδημάτων.

«Με την εφαρμογή του Περιουσιολογίου στο οποίο θα περιέχονται όλα τα εισοδήματα και τα περιουσιακά στοιχεία των φορολογούμενων, τα τεκμήρια διαβίωσης δεν έχουν πλέον κανένα λόγο ύπαρξης» σημειώνει ανώτερο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών. Και προσθέτει ότι «όταν έχεις περιουσιολόγιο, μπορείς να συγκρίνεις εισοδήματα και περιουσία, οπότε δεν χρειάζεσαι τεκμήρια. Από τη στιγμή που θα έχουμε την πλήρη εικόνα της περιουσίας και του ύψους των εισοδημάτων του κάθε φορολογούμενο δεν θα έχουν κανένα λόγο ύπαρξης τα τεκμήρια.».

Τα τεκμήρια διαβίωσης θα παραμείνουν για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους φορολογούμενους που ασκούν ατομική επιχείρηση. Στις σκέψεις του οικονομικού επιτελείου είναι να μάλιστα να γίνουν ακόμη πιο αυστηρά για να «πιάνουν» όσους εμφανίζονται στην εφορία με πολύ χαμηλά εισοδήματα τα οποία δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

Στο υπουργείο Οικονομικών φοβούνται ότι με τη θέσπιση του νέου τρόπου φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών και επιτηδευματιών θα «φουντώσει» η φοροδιαφυγή. Η κατάργηση του αφορολογήτου ορίου των 5.000 ευρώ και η εφαρμογή ενός φορολογικού συντελεστή 35% στο συνολικό καθαρό εισόδημα των επιτηδευματιών αναμένεται να ανεβάσει κατακόρυφα την φορολογική τους επιβάρυνση. Όπως λένε στο υπουργείο Οικονομικών πολλοί για να μειώσουν τις φοροεπιβαρύνσεις, θα επιδιώξουν να περιορίσουν τα εισοδήματά τους είτε μη κόβοντας αποδείξεις είτε «φουσκώνοντας» τις επαγγελματικές δαπάνες που αφαιρούνται από τα ακαθάριστα έσοδά τους.

Για το λόγο αυτό τα τεκμήρια διαβίωσης θα αποτελούν μια από τις δικλείδες ασφαλείας για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής των αυτοαπασχολούμενων.

Το οικονομικό επιτελείο σκοπεύει από το επόμενο έτος να θέσει σε εφαρμογή το νέο σύστημα ελέγχου των εισοδημάτων και της περιουσιακής κατάστασης των φορολογουμένων, μέσω της κατάρτισης του Περιουσιολογίου, ενός ηλεκτρονικού αρχείου στο οποίο θα περιλαμβάνονται αναλυτικά στοιχεία για όλα τα ακίνητα και τα κινητά περιουσιακά στοιχεία κάθε φορολογούμενου, καθώς επίσης και για όλες τις αποταμιεύσεις του, δηλαδή τις καταθέσεις και τις επενδύσεις σε μετοχές, ομόλογα, αμοιβαία κεφάλαια κλπ.

Πηγή: Ημερησία

Σ.Δ.Ο.Ε. - Ξεκινούν οι έλεγχοι σε 54.000 Έλληνες που «φυγάδευσαν» καταθέσεις στο εξωτερικό.

Ελέγχους και διασταυρώσεις – εξπρές στα στοιχεία των 54.000 Ελλήνων που «φυγάδευσαν» στο εξωτερικό καταθέσεις άνω των 22 δισ. ευρώ την περίοδο 2009-2011 αρχίζουν το ΣΔΟΕ και η Γενική Γραμματεία.

Ο υφυπουργός Οικονομικών Γ. Μαυραγάνης έδωσε εντολή να επισπευστούν οι ελεγκτικές διαδικασίες ώστε τις επόμενες ημέρες και το αργότερο έως το τέλος της επόμενης εβδομάδος να έρθουν στο φως της δημοσιότητας τα αποτελέσματα των ελέγχων.

Ο κ. Μαυραγάνης ζήτησε να ελεγχθούν κατά προτεραιότητα οι περίπου 3.000 πολίτες που περιλαμβάνονται σε αυτή και, τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, έβγαλαν με εμβάσματα πάνω από 1 εκατ. ευρώ ο καθένας στο εξωτερικό.

Η ΓΓΠΣ θα διασταυρώσει τα ποσά που εστάλησαν στο εξωτερικό με τα ποσά που δηλώθηκαν στις φορολογικές δηλώσεις ώστε να εντοπισθούν περιπτώσεις αδήλωτων εισοδημάτων ή ακόμη και «μαύρο» χρήμα από παράνομες δραστηριότητες.

Υπεύθυνη δήλωση κάθε χρόνο θα καταθέτουν οι λογιστές - φοροτεχνικοί στο ΟΕΕ για την άσκηση του επαγγέλματός τους.

Το ΟΕΕ σε ανακοίνωσή του σχετικα με την απόφαση  του υπουργείο ανάπτηξης  41225 ΔΙΟΕ - 1004/28.9.2012  η οποία τροποποιεί την υπ’ αρ πρωτ 26801/ΔΙΟΕ 654/13.6.2012  εκδοθείσα εγκύκλιο αποφάσισε τα εξείς :
....
Ειδικότερα το ΟΕΕ για την προστασία των οι φορολογούμενων από παράνομες δραστηριότητες, τη μείωση της φοροδιαφυγής, τον περιορισμό του αριθμού των ανακριβών φορολογικών δηλώσεων, την ενίσχυση της διαφάνειας και της αξιοπιστίας των οικονομικών καταστάσεων / φορολογικών στοιχείων, καθώς και για την κοινή ευθύνη που έχει ο λογιστής – φοροτεχνικός έναντι του κοινωνικού συνόλου θα ζητείται από κάθε λογιστή τη κατάθεση εντός του πρώτου διμήνου κάθε έτους ΥΔ του Ν 1599/1986 στην οποία θα δηλώνει ότι ασκεί το επάγγελμα του λογιστή - φοροτεχνικού, δε διώκεται για ποινικά ή πειθαρχικά αδικήματα και ότι έχει παρακολουθήσει όλη την αναγκαία εκπαίδευση που αντιστοιχεί στο επίπεδο της επαγγελματικής του κατάταξης, η οποία παρέχεται από το ΟΕΕ.

Τροποποιητικές δηλώσεις καλούνται να υποβάλουν 15.000 φορολογούμενοι.

Τροποποιητικές δηλώσεις καλούνται να υποβάλουν 15.000 φορολογούμενοι.

Περιλαμβάνονται στη λίστα εκείνων που έβγαλαν μεγάλα ποσά στο εξωτερικό.

Πρόσθετους φόρους 2,25 δισεκατομμυρίων ευρώ προσδοκά να εισπράξει το οικονομικό επιτελείο από τους 15.000 φορολογούμενους που έβγαλαν μεγάλα ποσά στοεξωτερικό, δηλώνοντας σχεδόν μηδενικά εισοδήματα.

Οι φορολογούμενοι προέρχονται από τη λίστα με τα στοιχεία των εμβασμάτων 54.000 προσώπων που έλαβε το υπουργείο Οικονομικών από την Τράπεζα της Ελλάδος.

Τις επόμενες ημέρες οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι θα κληθούν να υποβάλουν ηλεκτρονικά τροποποιητικές δηλώσεις για κάθε έτος που παρουσιάζεται η απόκλιση από τα δηλωθέντα εισοδήματα. Στη συνέχεια θα τους επιβληθούν οι φόροι που αναλογούν από την απόκρυψη εισοδημάτων, με συντελεστή 45%.
 

«Στη φόρα» οι καταθέσεις όλων των πολιτών - Τι προβλέπει το σχέδιο της Task Force

Ειδικά εκπαιδευμένους ελεγκτές κατά της διαφθοράς, οι οποίοι θα έχουν πρόσβαση σε τραπεζικούς λογαριασμούς και φορολογικά στοιχεία, περιλαμβάνει το σχέδιο που έδωσε η Task Force του Χορστ Ράιχενμπαχ στην ελληνική κυβέρνηση.

Όπως αποκαλύπτει σήμερα το Πρώτο Θέμα, ο κ. Ράιχενμπαχ κατέθεσε σχέδιο 25 σελίδων με τον τίτλο «οδικός χάρτης τεχνικής βοήθειας στην καταπολέμηση της διαφθοράς».

Σύμφωνα με το σχέδιο θα οργανωθεί μια ειδική ανεξάρτητη υπηρεσία με ελεγκτικές υπερεξουσίες και αποκλειστικό αντικείμενο την αντιμετώπιση της διαφθοράς και τη σύλληψη του μαύρου χρήματος και της φοροδιαφυγής.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το σχέδιο της Task Force προβλέπονται:

- Η θεσμική κατοχύρωση της υπηρεσίας μέσω του Κοινοβουλίου, η θεσμοθέτηση της θέσης του εθνικού συντελεστή κατά της διαφθοράς και η κατάληψή της από Ελληνα.
 -Η συγκρότηση του συντονιστικού οργάνου με τη συμμετοχή εκπροσώπων όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών (ΣΔΟΕ, Αρχή για το Ξέπλυμα, κ.λπ.).
 -Η συνολική χαρτογράφηση όλων των αρμοδιοτήτων.
 -Η σύσταση γενικού μητρώου τραπεζικών λογαριασμών με βάση το οποίο θα υπάρχει άμεση πρόσβαση σε όλους τους λογαριασμούς που τηρούνται σε ελληνικές τράπεζες στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
 -Η δυνατότητα διασύνδεσης με το σύστημα taxis ώστε μέσω του συστήματος elenxis να υπάρχουν αυτόματες διασταυρώσεις των φορολογικών δηλώσεων με τις τραπεζικές καταθέσεις.
 -Η δημιουργία κεντρικού μηχανισμού για υποδοχή και επεξεργασία των καταγγελιών για διαφθορά.
 -Η υποχρέωση των εισαγγελικών αρχών να ενημερώνουν τις υπηρεσίες για τα αποτελέσματα των ελέγχων στις υποθέσεις που αναλαμβάνουν.
 -Η ενθάρρυνση για καταγγελίες διαφθοράς στο δημόσιο.
 -Η ενίσχυση των μηχανισμών κεφαλαίων που δημιουργήθηκαν από υποθέσεις διαφθοράς.

Το σχέδιο παρουσιάστηκε από τον ίδιο τον κ. Ράιχενμπαχ σε ειδική σύσκεψη που έγινε με την παρουσία του γενικού επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου,του γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, εκπρόσωπος της επιτροπής του υπουργείου Οικονομικών για το Ξέπλυμα βρώμικου χρήματος, εκπρόσωποι των εποπτικών διωκτικών αρχών των υπουργείων και εκπρόσωποι του ΣΔΟΕ.


Πηγή Newsbeast.gr

Στόχος 2,5 δις ευρώ - Συνοπτικοί φοροέλεγχοι για 200.000 ανέλεγκτες υποθέσεις

Φόρους ύψους 2,5 δισ. ευρώ θα κληθούν να πληρώσουν σύντομα χιλιάδες επιχειρήσεις, ελεύθεροι επαγγελματίες ακόμη και ιδιοκτήτες ακινήτων για να κλείσουν οριστικά τις εκκρεμότητές τους με την εφορία. Το υπουργείο Οικονομικών επιστρατεύει τώρα φορο-ελέγχους - εξπρές για να κλείσουν 200.000 ανέλεγκτες φορολογικές υποθέσεις και εκκρεμείς υποθέσεις φορολογίας ακινήτων (κληρονομιών, δωρεών, μεταβίβασης ακινήτων,ΦΜΑΠ) με στόχο να ενισχύσει τα ταμεία του Δημοσίου.

 Θα ενεργοποιηθούν άμεσα περίπου 1.000 φορο-ελεγκτές των εφοριών και ελεγκτικών κέντρων οι οποίοι θα ασχοληθούν αποκλειστικά με τον έλεγχο των ανοιχτών υποθέσεων. Σύντομα, τα τμήματα ελέγχων των ΔΟΥ θα ενισχυθούν με νέους και παλιούς ελεγκτές οι οποίοι σήμερα απασχολούνται σε άλλα τμήματα των εφοριών και θα κληθούν να συμβάλλουν στους φοροελέγχους.

«Ενδιαάεσοι ελεγκτές»
Σύμφωνα με πληροφορίες, υπήρχαν σκέψεις στο υπουργείο Οικονομικών να μπουν στο «παιχνίδι» των ελέγχων φοροτεχνικοί και δικηγόροι ως «ενδιάμεσοι ελεγκτές». Με βάση την πρόταση, οι «ενδιάμεσοι ελεγκτές» αφού θα έλεγχαν τις εκκρεμείς υποθέσεις θα χορηγούσαν μια βεβαίωση στον επιτηδευματία στα πρότυπα του φορολογικού πιστοποιητικού που χορηγείται σήμερα από νόμιμους ελεγκτές και ελεγκτικά γραφεία στις ανώνυμες εταιρίες και ΕΠΕ. Στις περιπτώσεις που θα διαπιστώνονται λογιστικές διαφορές ή άλλου είδους απόκρυψη εισοδήματος θα βεβαιώνεται ο πρόσθετος φόρος και θα καλείται ο φορολογούμενος να τον καταβάλει στο δημόσιο ταμείο. Εάν το πιστοποιητικό είναι «λευκό» οι επιχειρήσεις θα θεωρούνται «φορολογικά καθαρές». Η πρόταση αυτή, φαίνεται πως τελικά δεν υιοθετήθηκε καθώς στο υπουργείο Οικονομικών φοβήθηκαν ότι θα προκαλούσε τις αντιδράσεις των εφοριακών.

Στο πλαίσιο της νέας ειδικής συνοπτικής διαδικασίας φορολογικού ελέγχου που θα τεθεί σύντομα σε ισχύ με υπουργική απόφαση, θα παραταθεί κατά ένα έτος ο χρόνος παραγραφής. Έτσι οι χρήσεις 2000 - 2006 που κανονικά παραγράφονται στο τέλος του έτους θα παραγραφούν στο τέλος του 2013 για να προλάβουν οι ελεγκτές να ελέγξουν τις ανοιχτές υποθέσεις.

 Η νέα διαδικασία ελέγχου θα παρέχει στις επιχειρήσεις έναν ευνοϊκότερο τρόπο συμβιβασμού και θα τους δίνει τη δυνατότητα να κλείσουν τις ανοιχτές φορολογικές υποθέσεις τους εξοφλώντας τους φόρους τους σε πολλές μηνιαίες δόσεις. Θα προβλέπονται μειωμένες προσαυξήσεις φόρων και περισσότερες μηνιαίες δόσεις για την εξόφληση των οφειλών που θα προκύπτουν. Ο αριθμός των μηνιαίων δόσεων ενδέχεται να ξεπεράσει τις 36. Σύμφωνα δε με εκτιμήσεις αρμοδίων παραγόντων του υπουργείου Οικονομικών, στην περίπτωση που κλείσουν όλες οι εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις, το Δημόσιο θα μπορούσε να βάλει στα ταμεία του μέχρι και 2,5 δισ. ευρώ.

Εντολές ελέγχου
 Οι ΔΟΥ θα εκδίδουν εντολές ελέγχου για τις ανέλεγκτες φορολογικές υποθέσεις των επιχειρήσεων και αμέσως θα ξεκινά ο έλεγχος με συνοπτικές ελεγκτικές επαληθεύσεις. Στις επιχειρήσεις για τις οποίες δεν υπάρχουν παραβάσεις του ΚΒΣ θα προσδιορίζονται οι εμφανείς λογιστικές διαφορές, δηλαδή οι δαπάνες που δεν εκπίπτουν και οι επιτηδευματίες δεν τις είχαν συμπεριλάβει στη δήλωση της ανέλεγκτης χρονιάς. Οι έλεγχοι θα είναι γρήγοροι. Για κάθε επιτηδευματία θα ολοκληρώνονται το αργότερο εντός τριών ημερών και θα γίνονται με βάση συγκεκριμένα κριτήρια.

Ορισμένα από τα κριτήρια θα είναι αυτά που χρησιμοποιούν οι ορκωτοί λογιστές για να εκδώσουν τα φορολογικά πιστοποιητικά.

 Όσοι δεν αποδεχθούν τα αποτελέσματα των συνοπτικών ελέγχων θα βρεθούν αντιμέτωποι με σαρωτικούς τακτικούς ελέγχους που συνεπάγονται μεγαλύτερες προσαυξήσεις φόρων, λιγότερες δόσεις και περισσότερα πρόστιμα.

Πηγή: Ημερησία

Το προσχέδιο του κώδικα Δεοντολογίας λογιστών όπως κατατέθηκε στο ΟΕΕ προς έγκριση .

ΚΩΔΙΚΑΣ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ
ΛΟΓΙΣΤΩΝ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΩΝ


I. ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ


ΑΡΘΡΟ 1
Σκοπός

Ο παρών Κώδικας έχει ως σκοπό τη διασφάλιση της ποιότητας και της διαφάνειας των παρεχομένων από τους Λογιστές και Φοροτεχνικούς υπηρεσιών για την προστασία τόσο του ηθικού και επαγγελματικού κύρους τους και των νόμιμων δικαιωμάτων κάθε Φυσικού ή Νομικού Προσώπου που χρησιμοποιεί υποχρεωτικά ή προαιρετικά τις υπηρεσίες τους, όσο και του δημοσίου συμφέροντος.


ΑΡΘΡΟ 2
Πεδίο και Έκταση Εφαρμογής

1. Οι διατάξεις του παρόντος εφαρμόζονται σε όλους ανεξαιρέτως τους Λογιστές και Φοροτεχνικούς, ελεύθερους επαγγελματίες ή μισθωτούς, μέλη ή μη του Οικονομικού Επιμελητηρίου ( ΟΕΕ), οι οποίοι υποχρεούνται να τηρούν τους γενικούς και ειδικούς κανόνες και αρχές του προβλέπονται στον παρόντα κώδικα καθώς επίσης και όλες τις υποχρεώσεις που απορρέουν από διατάξεις άλλων νόμων, προεδρικών διαταγμάτων, υπουργικών αποφάσεων και σχετικών εγκυκλίων.
2. Θέματα που δεν αναφέρονται στον παρόντα Κώδικα συμπληρώνονται με τον ισχύοντα Κώδικα Επαγγελματικής Δεοντολογίας της Διεθνούς Ομοσπονδίας Λογιστών (International Federation of Accountants).



ΑΡΘΡΟ 3

Θεμελιώδεις Αρχές Ασκήσεως Επαγγέλματος


Ο Λογιστής- Φοροτεχνικός πρέπει να συμμορφώνεται με τις ακόλουθες θεμελιώδεις αρχές:

1. Ακεραιότητα - να είναι ευθύς και ειλικρινής σε όλες τις επαγγελματικές και επιχειρηματικές σχέσεις,
2. Αντικειμενικότητα - να μην επιτρέπει την προκατάληψη, τη σύγκρουση συμφερόντων ή τη καταχρηστική επιρροή άλλων, που αναιρεί την επαγγελματική ή εμπορική κρίση,
3. Επαγγελματική επάρκεια και δέουσα προσοχή – να καταβάλει κάθε προσπάθεια για τη διατήρηση των επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων στο επίπεδο που απαιτείται για να διασφαλιστεί ότι ο πελάτης ή ο εργοδότης λαμβάνει τις κατάλληλες επαγγελματικές υπηρεσίες, μέσω συνεχούς επιμόρφωσης με βάση τις τρέχουσες εξελίξεις στην νομοθεσία, την πράξη, και τις τεχνικές,
4. Εχεμύθεια - να τηρεί την εμπιστευτικότητα των πληροφοριών που αποκτήθηκαν ως αποτέλεσμα των επαγγελματικών και επιχειρηματικών σχέσεων και, συνεπώς, να μην αποκαλύπτει οποιαδήποτε τέτοια πληροφορία σε τρίτους χωρίς την κατάλληλη και ειδική αρμοδιότητα και αν δεν υπάρχει νομικό ή επαγγελματικό δικαίωμα ή υποχρέωση να γνωστοποιήσει, να μη χρησιμοποιεί τις πληροφορίες για προσωπικό όφελος ή για όφελος τρίτων,
5. Επαγγελματική συμπεριφορά - να συμμορφώνεται με τους σχετικούς νόμους και κανονισμούς και να αποφεύγει κάθε ενέργεια που απαξιώνει το επάγγελμα,
6. Κοινωνική υπευθυνότητα – να ασκεί την επαγγελματική του δραστηριότητα με αξιοπιστία και κοινωνική υπευθυνότητα απέναντι στο επάγγελμα, τον πελάτη και το κοινωνικό σύνολο.




ΑΡΘΡΟ 4
Εννοιολογικοί προσδιορισμοί

Ο Λογιστής –Φοροτεχνικός απαιτείται κατά την άσκηση του επαγγέλματός του να εντοπίζει και αξιολογεί τους κινδύνους με βάση τις θεμελιώδεις αρχές, την ισχύουσα νομοθεσία και τις διατάξεις του παρόντος και να προβαίνει στις κατάλληλες ενέργειες για την εξάλειψη ή μείωσή τους σε νομίμως αποδεκτά επίπεδα.
Κίνδυνοι και ενέργειες
Α. Κίνδυνοι: ενδέχεται να δημιουργηθούν από ένα ευρύ φάσμα σχέσεων και περιστάσεων.
Μια σχέση ή περίσταση δημιουργεί κίνδυνο όταν μπορεί να διακυβεύσει, ή θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι θα διακυβεύσει τη συμμόρφωση του Λογιστή Φοροτεχνικού με τις θεμελιώδεις αρχές.
Μια περίσταση ή μία σχέση μπορεί να δημιουργήσει περισσότερους από έναν κινδύνους που μπορεί να επηρεάσουν τη συμμόρφωση με περισσότερες από μία θεμελιώδεις αρχές.
Οι κίνδυνοι εμπίπτουν σε μία ή περισσότερες από τις ακόλουθες κατηγορίες:
1. Κίνδυνος προσωπικού συμφέροντος : ο κίνδυνος ότι ένα οικονομικό ή άλλο συμφέρον θα επηρεάσει ανάρμοστα μία απόφαση ή τη συμπεριφορά του Λογιστή Φοροτεχνικού,
2. Κίνδυνος αυτο-αξιολόγησης : ο κίνδυνος ότι ο Λογιστής Φοροτεχνικός δε θα αξιολογήσει σωστά τα αποτελέσματα των ενεργειών του ή άλλου ατόμου του γραφείο του,
3. Κίνδυνος υπεράσπισης : ο κίνδυνος να διακυβεύεται η αντικειμενικότητα του Λογιστή Φοροτεχνικού όταν αυτός υπερασπίζεται τον πελάτη ή τον εργοδότη του,
4. Κίνδυνος εξοικείωσης : ο κίνδυνος που οφείλεται στη μακρά και στενή σχέση του Λογιστή Φοροτεχνικού με τον πελάτη ή εργοδότη, η οποία μπορεί να οδηγήσει στον επηρεασμό της αντικειμενικότητάς του στην άσκηση των καθηκόντων του

5. Κίνδυνος εκφοβισμού : ο κίνδυνος ότι ο Λογιστής Φοροτεχνικός θα αποθαρρύνεται από το να ενεργεί αντικειμενικά, λόγω πιέσεων.
Β. Ενέργειες: είναι τα μέτρα που μπορεί να εξαλείψουν τους κινδύνους ή να τους μειώσουν σε ένα αποδεκτό επίπεδο και εμπίπτουν σε δύο γενικές κατηγορίες:
1. Ενέργειες που δημιουργούνται από τον επαγγελματισμό, τις νομοθετικές διατάξεις ή κανονισμούς , δηλαδή:
• Εκπαίδευση, κατάρτιση και εμπειρία για την είσοδο στο επάγγελμα ,
• Συνεχής επαγγελματική ανάπτυξη ,
• Κανονισμοί εταιρικής διακυβέρνησης ,
• Επαγγελματικά πρότυπα επαγγελματική ή κανονιστική παρακολούθηση και πειθαρχικές διαδικασίες ,
• Εξωτερική αξιολόγηση από ένα νομικά αρμόδιο τρίτο μέρος των εκθέσεων, των αποδόσεων, των επικοινωνιών ή των πληροφοριών που παράγονται από έναν επαγγελματία Λογιστή Φοροτεχνικό.
2. Ενέργειες στο εργασιακό περιβάλλον.
• Αποτελεσματικά συστήματα κοινοποίησης που λειτουργούν στον οργανισμό, στο επάγγελμα ή σε μια ρυθμιστική αρχή, τα οποία επιτρέπουν στους συναδέλφους, τους εργοδότες και τους πελάτες να επιστήσουν την προσοχή σε αντιεπαγγελματική ή ανήθικη συμπεριφορά ,
• Η υποχρεωτική καταγγελία των αντιδεοντολογικών συμπεριφορών.




Γ. Επίλυση ηθικού διλήμματος
Ο Λογιστής Φοροτεχνικός μπορεί να κληθεί να επιλύσει μια σύγκρουση με τις θεμελιώδεις αρχές. Για να το πραγματοποιήσει αυτό πρέπει να στηριχθεί στα κάτωθι:
• Τα ουσιώδη πραγματικά περιστατικά,
• Τα ηθικά ζητήματα που εμπλέκονται,
• Τις θεμελιώδεις αρχές που συνδέονται με το εν λόγω θέμα,
• Τις βεβαιωμένες εσωτερικές διαδικασίες και
• Τους εναλλακτικούς τρόπους δράσης.
Αφού εξετάσει τους σχετικούς παράγοντες και αξιολογώντας το βάρος των συνεπειών κάθε πιθανής πορείας δράσης, ο Λογιστής Φοροτεχνικός καθορίζει τη κατάλληλη δράση. Εάν το θέμα παραμένει ανεπίλυτο, ο Λογιστής Φοροτεχνικός μπορεί να διεξάγει διαβουλεύσεις με άλλα αρμόδια πρόσωπα εντός της επιχείρησης ή του οργανισμού για να βοηθήσει στην επίλυση. Τέλος δύναται να επικοινωνήσει με την Κεντρική Υπηρεσία του Οικονομικού Επιμελητήριου που είναι αρμόδιος φορέας εποπτείας της τήρησης του παρόντος Κώδικα Δεοντολογίας.

ΑΡΘΡΟ 5
ΟΡΙΣΜΟΙ
Για την εφαρμογή του παρόντος, οι παρακάτω όροι χρησιμοποιούνται με τις προσδιοριζόμενες έννοιες:

Μέλη του Οικονομικού Επιμελητηρίου είναι αυτά που ορίζονται στο Ν.1100/1980, όπως ισχύει.
Λογιστές – Φοροτεχνικοί είναι όσοι έχουν λάβει επαγγελματική ταυτότητα από το Οικονομικό Επιμελητήριο με βάση τις ισχύουσες διατάξεις.
Πελάτης είναι κάθε Φυσικό ή Νομικό Πρόσωπο που αναθέτει σε Λογιστή Φοροτεχνικό, μισθωτό ή ελεύθερο επαγγελματία να του προσφέρει τις υπηρεσίες του είτε σε σταθερή σχέση (τήρηση ή επίβλεψη βιβλίων) για ορισμένο ή αόριστο χρονικό διάστημα είτε εκτάκτως (διάφορες φορολογικές, λογιστικές ή οικονομικές γενικά εργασίες),στα πλαίσια των εκτελουμένων από αυτόν εργασιών.
Βοηθός είναι κάθε τρίτος ο οποίος μπορεί να έχει σχέση με τις εκτελούμενες εργασίες από το Λογιστή Φοροτεχνικό , που εγγράφως του έχουν ανατεθεί. Νόμιμη αμοιβή Λογιστή-φοροτεχνικού είναι κάθε αμοιβή η οποία προκύπτει:
1) ύστερα από νόμιμα ανατεθειμένη εργασία, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, βάσει ιδιαίτερης συμφωνίας των δύο πλευρών,
2) για τους παρέχοντες τις υπηρεσίες τους με υπαλληλική σχέση, βάσει της εργατικής νομοθεσίας σε συνδυασμό με τις συλλογικές ή ατομικές συμβάσεις εργασίας.

ΙΙ. ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ , ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΡΟΠΟΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ

ΑΡΘΡΟ 6
Αρχές παροχής επαγγελματικών υπηρεσιών
1. Ο Λογιστής Φοροτεχνικός οφείλει να παρέχει τις επαγγελματικές υπηρεσίες του κατά τρόπο που να διασφαλίζει τη νομιμότητα στην παροχή των υπηρεσιών του αυτών και την εγκυρότητα της εκφραζόμενης απ’ αυτόν επαγγελματικής γνώμης. Προς τούτο είναι υποχρεωμένος να τηρεί παράλληλα με τις διατάξεις της εθνικής νομοθεσίας και τον παρόντα Κώδικα,

2. Ο Λογιστής Φοροτεχνικός δικαιούται να χρησιμοποιεί βοηθούς για την παροχή των επαγγελματικών υπηρεσιών του, έχει όμως την ευθύνη για την εργασία που εκτέλεσαν οι βοηθοί του, τους οποίους υποχρεούται να επιβλέπει και να αναθέτει σ’ αυτούς μόνο τις εργασίες που είναι σε θέση να εκτελέσουν ικανοποιητικά,

3.Ο Λογιστής Φοροτεχνικός πρέπει να αξιολογεί τυχόν κινδύνους που απειλούν τη συμμόρφωση με τις θεμελιώδεις αρχές, όταν γνωρίζει περιστάσεις ή σχέσεις που μπορεί να εμποδίζουν την τήρηση αυτών των θεμελιωδών αρχών,
4. Ο Λογιστής Φοροτεχνικός λαμβάνει τόσο ποιοτικά όσο και ποσοτικά στοιχεία υπόψη κατά την αξιολόγηση της σημασίας του κινδύνου. Εάν ο κίνδυνος είναι πολύ σημαντικός, ο Λογιστής Φοροτεχνικός θα πρέπει να παραιτηθεί από την οποιαδήποτε δέσμευση έχει αναλάβει ή από την επιχείρηση που τον απασχολεί. Εάν ένας Λογιστής Φοροτεχνικός παραβιάσει κατά λάθος μια διάταξη του παρόντος Κώδικα, ανάλογα με τη φύση και τη σημασία του θέματος, μια τέτοια ακούσια παραβίαση μπορεί να θεωρηθεί ότι δεν θίγει τη τήρηση των θεμελιωδών αρχών που προβλέπονται, εφόσον η παραβίαση εντοπίστηκε, διορθώθηκε αμέσως και εφαρμόστηκαν όλα τα αναγκαία μέτρα διασφάλισης. Όταν ένας Λογιστής Φοροτεχνικός αντιμετωπίζει ιδιαίτερες συνθήκες κατά τις οποίες η εφαρμογή μιας ειδικής διάταξης του Κώδικα θα οδηγούσε σε ανεπιθύμητο αποτέλεσμα ή εναντίον του δημόσιου συμφέροντος, συνιστάται αυτός να συμβουλεύεται τις υπηρεσίες του Οικονομικού Επιμελητήριου που είναι αρμόδιος φορέας εποπτείας της εφαρμογής του παρόντος Κώδικα.
Σε κάθε περίπτωση, ο Λογιστής Φοροτεχνικός οφείλει:

4.1. Να συμπεριφέρεται με αξιοπρέπεια έναντι των αντισυμβαλλομένων μερών, των συναδέλφων και των μελών των θεσμοθετημένων οργάνων,
4.2. Να ασκεί την επαγγελματική του δραστηριότητα χωρίς να θίγει την τιμή και την υπόληψη των συναδέλφων του ή να προκαλεί αμφιβολίες για την επαγγελματική τους ικανότητα ή αξιοπιστία ,
4.3. Να παρέχει τις επαγγελματικές υπηρεσίες του με τρόπο αντικειμενικό τηρώντας τη Λογιστική και Φορολογική Νομοθεσία αλλά και κάθε Νόμο που αφορά στο επάγγελμα του Λογιστή Φοροτεχνικού,
4.4. Να μην εγκαταλείπει χωρίς αναίτιο λόγο οποιαδήποτε εργασία του έχει ανατεθεί αφήνοντας εκτεθειμένους συνεργάτες, πελάτες και εργοδότες,
4.5. Να μην παρέχει ανακριβή ή παραπλανητικά στοιχεία και πληροφορίες σε συνεργάτες ή πελάτες του εργοδότη-πελάτη του ή και τρίτους καθώς και στα θεσμικά ή εντεταλμένα κρατικά όργανα , Φορείς και Δημόσιες Υπηρεσίες. Εάν η υποχρέωσή του αυτή γίνει αιτία να λυθεί η έμμισθη ή επαγγελματική σχέση του, λόγω άρνησής του έναντι εντολών του εργοδότη ή πελάτη του, είναι υποχρεωμένος να το καταγγείλει άμεσα στο Οικονομικό Επιμελητήριο,
4.6. Να μη δυσφημεί, απειλεί, προσβάλλει συναδέλφους, συνεργάτες, πελάτες ή και τρίτους ,να μην ανταγωνίζεται με αθέμιτο τρόπο συναδέλφους και να μην επιδιώκει την προσέλκυση ή διατήρηση εργασιών με μη διαφανή μέσα ή ψευδείς πληροφορίες ως προς τα επαγγελματικά του προσόντα,
4.7. Να τηρεί το επαγγελματικό απόρρητο για τις υποθέσεις που χειρίζεται και αφορούν τον εργοδότη ή πελάτη του ακόμη και αν θεωρεί ότι η παροχή κάποιων πληροφοριών που τους αφορούν δε πρόκειται να τους βλάψει,
4.8. Να μην υπογράφει και να μη διεκπεραιώνει εργασίες οι οποίες δεν καλύπτονται από την επαγγελματική ταυτότητα όπως αυτή χορηγείται από το Οικονομικό Επιμελητήριο, σύμφωνα με τις ισχύουσες κάθε φορά διατάξεις,
4.9. Να εφαρμόζει την εργατική και ασφαλιστική νομοθεσία ,όπως ισχύουν κάθε φορά,
4.10. Να προστατεύει και να σέβεται τις οδηγίες και τις κατευθύνσεις της Δημόσιας Διοίκησης και του Οικονομικού Επιμελητηρίου και να μη συγκαλύπτει καμία παράβαση του παρόντος Κώδικα που περιήλθε από οιονδήποτε και με οποιοδήποτε τρόπο σε γνώση του,
4.11. Να μη δέχεται να προσφέρει υπηρεσίες, με αμοιβή ή δωρεάν, σε επαγγελματίες, εταιρείες και ιδιώτες, αν δεν υπάρχει μεταξύ τους υπαλληλική σχέση με όλες τις προϋποθέσεις που ορίζει η εργατική και ασφαλιστική νομοθεσία ή σύμβαση ανεξάρτητων υπηρεσιών με την έκδοση του προβλεπόμενου στοιχείου του ΚΒΣ και η οποία προϋποθέτει έναρξη εργασιών σε Δ.Ο.Υ. Εξαιρετικώς, επιτρέπεται η παροχή υπηρεσιών, χωρίς τον ως άνω περιορισμό προς σύζυγο ή προς συγγενή εξ αίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι του τρίτου βαθμού, καθώς και προς Λογιστή - Φοροτεχνικό ή συνταξιούχο Λογιστή – Φοροτεχνικό, εφόσον πρόκειται για προσωπική τους υπόθεση.
4.12. Σε περίπτωση αντικειμενικής αδυναμίας λόγω έκτακτου γεγονότος, σοβαρής ασθένειας ή ανωτέρας βίας, για την κάλυψη των αναγκών των πελατών του και σε συνεργασία μαζί τους , να απευθύνεται σε συνάδελφο Λογιστή Φοροτεχνικό ίδιας τάξης.

5. Σε κάθε περίπτωση, ο Λογιστής Φοροτεχνικός παρέχει τις επαγγελματικές υπηρεσίες του ατομικά μόνο αν η επαγγελματική του ταυτότητα είναι σε ισχύ.

6.Κάθε Λογιστής Φοροτεχνικός σε περίπτωση συνταξιοδότησης του είναι υποχρεωμένος, εντός 3 μηνών από την κατάθεση της αίτησης συνταξιοδότησης, να ενημερώσει το Οικονομικό Επιμελητήριο και να καταθέσει την επαγγελματική του ταυτότητά.

ΑΡΘΡΟ 7
Ανεξαρτησία και Αντικειμενικότητα

1. Ο Λογιστής Φοροτεχνικός οφείλει πάντοτε να ασκεί το Λογιστικό Φοροτεχνικό έργο κατά τρόπο αντικειμενικό και ανεξάρτητο από κάθε είδους επιρροή,
2. Ο Λογιστής Φοροτεχνικός που διαπιστώνει σοβαρές παρατυπίες οφείλει να μην αποδεχθεί ή να διακόψει άμεσα τη συγκεκριμένη εργασία, ενώ απαγορεύεται να συμπράττει σε φοροδιαφυγή ανεξαρτήτως ποσού,
3. Ο Λογιστής Φοροτεχνικός ,όταν απειλείται η ανεξαρτησία του και αδυνατεί να παράσχει μία έντιμη και αμερόληπτη γνώμη, οφείλει να μην αποδεχθεί την εργασία ή να σταματήσει μια συνεργασία λόγω παράβασης φορολογικών διατάξεων, παρά την αντίθετη προφορική ή έγγραφη ενημέρωση του πελάτη- εργοδότη του,
4. Ο Λογιστής Φοροτεχνικός οφείλει να τηρεί τους ακόλουθους κανόνες ώστε να εξασφαλίζει την ανεξαρτησία και την αντικειμενικότητά του:

4.1. Να μην εκτελεί οιανδήποτε εργασία χωρίς να εκδίδει τα νόμιμα δικαιολογητικά και αποδείξεις,
4.2. Να μην αποφασίζει ο ίδιος σε θέματα μη αρμοδιότητάς του,
4.3. Να είναι συνεργάσιμος με τις φορολογικές ή άλλες κρατικές αρχές και να συνδράμει στην ομαλή διεξαγωγή κάθε είδους ελέγχου που δέχεται η Επιχείρηση ή ο Πελάτης του ή ο Εργοδότης του, εκτός των περιπτώσεων αντικειμενικής αδυναμίας,
4.4. Να τηρεί αυστηρά τις κείμενες νομοθετικές διατάξεις και αποφάσεις του Οικονομικού Επιμελητηρίου και να φροντίζει για την τήρηση των ασυμβίβαστων σχετικά με το επάγγελμα,
4.5. Να καταγγέλλει στην Επιτροπή Τηρήσεως Δεοντολογίας του Οικονομικού Επιμελητήριου κάθε τρίτο που ενεργεί ενάντια στον παρόντα Κώδικα αλλά και που εξασκεί το επάγγελμα ευκαιριακά χωρίς επαγγελματική ταυτότητα ή παρανόμως,
4.6. Να θέτει τη σφραγίδα και την ηλεκτρονική υπογραφή του σε κάθε έντυπο ή έγγραφο που συντάσσει, βάσει των στοιχείων που τέθηκαν υπόψη του.
4.7. Να μη δέχεται δώρα ή φιλοξενία σημαντικής αξίας καθώς υπάρχει το ενδεχόμενο να επηρεάσουν την αντικειμενικότητά και την ανεξαρτησία του,
4.8. Να μην αποδέχεται πρόταση από επιχειρήσεις στις οποίες είναι υπεύθυνος για την Λογιστική Φοροτεχνική τους κάλυψη, για την συμμετοχή του στο εταιρικό ή μετοχικό κεφάλαιο εταιρειών ή στην διοίκηση επιχειρήσεων καθ’ οιονδήποτε τρόπο καθώς υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να απολέσει την ανεξαρτησία του και την αντικειμενικότητά του και να υποπέσει σε παραβάσεις του παρόντος Κώδικα,
4.9. Να μην αποδέχεται πελάτης του να μπει εγγυητής σε δάνειο που χορηγήθηκε στον ίδιο ή πρόσωπο της οικογένειας του,
4.10. Να θέτει τις προϋποθέσεις εκείνες ώστε οι φιλικές ή οικογενειακές σχέσεις που αναπτύσσονται σε βάθος χρόνου να μην επηρεάζουν την ποιότητα των υπηρεσιών του ,την ανεξαρτησία και την αντικειμενικότητά του.
5. Ο Λογιστής Φοροτεχνικός που μετέχει ή πρόκειται να μετάσχει, είτε ως ομόρρυθμος μέλος ή διαχειριστής σε ΟΕ ή ΕΕ ή Ε.Π.Ε, είτε ως μέλος ΔΣ Ανωνύμων Εταιρειών υποχρεούται εντός μηνός να γνωστοποιεί στο Ο.Ε.Ε οποιαδήποτε μεταβολή αφορά τις ιδιότητές του αυτές, προσκομίζοντας αντίγραφο του τροποποιηθέντος καταστατικού είτε των πρακτικών Γ.Σ και ΔΣ των Ανωνύμων Εταιρειών.


ΑΡΘΡΟ 8
Εχεμύθεια

1. Ο Λογιστής Φοροτεχνικός και κάθε υπάλληλος ή συνεργάτης του οφείλει να τηρεί το επαγγελματικό απόρρητο και να μην αποκαλύπτει γεγονότα ή πληροφορίες που περιήλθαν στη γνώση του κατά την εκτέλεση του έργου του, εκτός αν έχει τέτοια
υποχρέωση από το νόμο,

2. Απαγορεύεται στο Λογιστή Φοροτεχνικό να κάνει χρήση καθ’ οιονδήποτε τρόπο για όφελος δικό του, τρίτων ή ανταγωνιστικών επιχειρήσεων των γεγονότων και των πληροφοριών που περιήλθαν σε γνώση του κατά την εκτέλεση του έργου του, εκτός αν η αποκάλυψη των γεγονότων και των πληροφοριών είναι αναγκαία για την υπεράσπισή του ενώπιον δικαστικής αρχής ή την υποστήριξη των θέσεών του ενώπιον των Πειθαρχικών Οργάνων του Οικονομικού Επιμελητηρίου,

3. Ο Λογιστής Φοροτεχνικός οφείλει να τηρεί το επαγγελματικό απόρρητο και μετά τη λήξη της παροχής των επαγγελματικών υπηρεσιών του προς οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο,
4. Ο Λογιστής Φοροτεχνικός οφείλει να υπενθυμίζει στους βοηθούς και τους συνεργάτες του την υποχρέωση τήρησης του επαγγελματικού απορρήτου.

ΑΡΘΡΟ 9
Ποιοτική επάρκεια Λογιστικών και Φοροτεχνικών εργασιών

1.Ο Λογιστής Φοροτεχνικός υποχρεούται για κάθε εκτελούμενη απ’ αυτόν εργασία να ακολουθεί πιστά τόσο το προβλεπόμενο από το ΠΔ340/1998 περιεχόμενο της ,όπως αυτό ισχύει κάθε φορά, και ότι άλλο μελλοντικά ενταχθεί στις υποχρεώσεις του Λογιστή Φοροτεχνικού, όσο και ότι η εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία ορίζει σαν υποχρεώσεις των επιτηδευματιών ή των ιδιωτών στους οποίους παρέχει τις υπηρεσίες του. Πλημμελής εκτέλεση των καθηκόντων του Λογιστή Φοροτεχνικού επιφέρει τις συνέπειες που προβλέπονται στον παρόντα Κώδικα,

2. Ο Λογιστής Φοροτεχνικός οφείλει να ενημερώνεται συνεχώς για όλες τις Νομοθετικές αλλαγές που αφορούν το επάγγελμά του και γενικότερα να φροντίζει για τη «δια βίου» εκπαίδευσή του και μέσω του Οικονομικού Επιμελητηρίου παρακολουθώντας τα τακτικά σεμινάρια που θα προσφέρει δωρεάν το Ο.Ε.Ε, ώστε να διασφαλίζει τον εργοδότη του ή τους πελάτες του μέσω υψηλού επιπέδου παρεχόμενων υπηρεσιών,

3. Σε περίπτωση που ζητήσει τις υπηρεσίες του πελάτης τον οποίο δε μπορεί να εξυπηρετήσει λόγω φόρτου εργασίας ή λόγω έλλειψης των προϋποθέσεων που ορίζουν οι νόμοι, οφείλει να τον παραπέμψει σε συνάδελφο που έχει τα νόμιμα προσόντα ή να επιλέξει από λίστα συναδέλφων που υπάρχει στο ΟΕΕ και έχουν τα νόμιμα προσόντα.


ΑΡΘΡΟ 10
Ευθύνη και Υποχρεώσεις του παρέχοντος υπηρεσίες
Λογιστή Φοροτεχνικού


1. Ο Λογιστής Φοροτεχνικός ευθύνεται για κάθε περιουσιακή ή ηθική ζημία που προκάλεσε με υπαίτια πράξη ή παράλειψή του κατά την παροχή των υπηρεσιών στον πελάτη ή εργοδότη του ,κατά τις κείμενες διατάξεις.
2. Ο αποδέκτης των υπηρεσιών φέρει το βάρος της απόδειξης της ύπαρξης υπαιτιότητας.
Για την εκτίμηση της έλλειψης υπαιτιότητας λαμβάνονται υπόψη οι ειδικές συνθήκες , ιδίως :
• Το διαθέσιμο χρονικό περιθώριο μέχρι τη λήξη της καταληκτικής ημερομηνίας,
• Η πληρότητα των στοιχείων που παρέδωσε ο ζημιωθείς,
• Ο εύλογος απαιτούμενος χρόνος για αντίστοιχη υπηρεσία λαμβάνοντας υπόψη τον ιδιαίτερο φόρτο κάποιων χρονικών περιόδων,
• Η αξία της παρεχόμενης υπηρεσίας,
• Η ελευθερία δράσης που δόθηκε στο Λογιστή Φοροτεχνικό στο πλαίσιο της ανατεθείσας εργασίας και
• Το αν ο ζημιωθείς ανήκει σε κατηγορία μειονεκτούντων ή ευπρόσβλητων προσώπων.
3. Η ύπαρξη ή δυνατότητα τελειότερης υπηρεσίας κατά το χρόνο παροχής της υπηρεσίας ή μεταγενέστερα δε θεμελιώνει άνευ ετέρου υπαιτιότητα,
4. Εάν η υπηρεσία δεν παρασχεθεί για λόγους που αφορούν τον παρέχοντα υπηρεσίες, τότε ο πελάτης δικαιούται να λάβει ότι κατέβαλε ως αντίτιμο για τη μη παρασχεθείσα υπηρεσία,
5. Σε περίπτωση που δεν επιθυμεί τη συνέχιση της συνεργασίας με πελάτη του πρέπει να τον ειδοποιήσει εγγράφως ή με οποιοδήποτε άλλο πρόσφορο τρόπο( fax ή mail) και να του παρασχεθεί εύλογος χρόνος , ο οποίος δε μπορεί να υπερβαίνει τους δύο μήνες, να βρει άλλον συνεργάτη ανάλογα με την κατηγορία των βιβλίων που τηρεί Β’ ή Γ’ του ΚΒΣ.

6. Σε περιπτώσεις που ο πελάτης δε συμμορφώνεται με τις έγγραφες ή προφορικές υποδείξεις του ή παραβαίνει ηθελημένα τη φορολογική νομοθεσία η μη συνέχιση της συνεργασίας μπορεί να γίνει χωρίς την τήρηση της προηγούμενης προθεσμίας.
7. Σε περίπτωση επίσης που εκκρεμεί η πληρωμή της αμοιβής του για εργασία που έχει ήδη παρασχεθεί σε πελάτη, κατά τη λύση της, για οποιονδήποτε λόγο οφείλει να παραδώσει , με πρωτόκολλο παράδοσης παραλαβής όλα τα έγγραφα και τα στοιχεία του πελάτη του στο συνάδελφο του που θα συνεχίσει την παροχή υπηρεσιών μετά από έγγραφη εντολή του πελάτη ή σχετικό έγγραφο αίτημα του συναδέλφου. Ο Λογιστής Φοροτεχνικός υποχρεούται να μην αναλάβει τη συνέχιση της παροχής υπηρεσιών στο πελάτη εάν στο ως άνω πρωτόκολλο δεν αναφέρεται ρητά ότι έχουν εξοφληθεί, με οποιονδήποτε συμφωνημένο τρόπο , οι αμοιβές για τις υπηρεσίες που ήδη παρασχέθηκαν.


ΑΡΘΡΟ 11
Διαφήμιση – Αθέμιτος Ανταγωνισμός

1. Επιτρέπεται η με κάθε μέσο προβολή, δημοσιοποίηση και προώθηση της επαγγελματικής δραστηριότητας των νόμιμα ασκούντων το επάγγελμα Λογιστή, Φοροτεχνικού είτε ατομικά είτε με οποιαδήποτε εταιρική μορφή στο μέτρο και το βαθμό που καθορίζεται στο παρόν και με τρόπο που δεν υποβαθμίζει το Λογιστικό –Φοροτεχνικό επάγγελμα.
2. Επιτρέπεται ιδίως η δημοσίευση και κυκλοφορία επαγγελματικών καταχωρήσεων, έντυπα ή ηλεκτρονικά, στις εφημερίδες ή τα περιοδικά, με στοιχεία επικοινωνίας και αναφορά είτε σε ιδιαίτερο τομέα δραστηριότητας είτε σε νόμιμα αξιολογημένη κατηγορία.
3. Οποιαδήποτε τέτοια προβολή ή δημοσιοποίηση των υπηρεσιών των Λογιστών-Φοροτεχνικών που παρέχονται είτε ατομικά είτε με οποιαδήποτε εταιρική μορφή δεν πρέπει:
α. να είναι αθέμιτη,
β. να είναι ανακριβής, αναληθής ή παραπλανητική,
γ. να περιέχει αναφορές ή συγκρίσεις με άλλους Λογιστές –Φοροτεχνικούς σχετικά με την ποιότητα των υπηρεσιών ή την αμοιβή ή τη μέθοδο αμοιβής ή να δημιουργεί αμφιβολίες σχετικά με την επαγγελματική επάρκειά τους και
δ. να περιέχει ονόματα πελατών εκτός εάν υπάρχει ρητή έγγραφη συναίνεσή τους προς τούτο.




ΑΡΘΡΟ 12
Σχέσεις με συναδέλφους ,Ελεγκτικούς Φορείς και λοιπούς Φορείς του Δημοσίου


1. Ο Λογιστής Φοροτεχνικός οφείλει να συμπεριφέρεται με ευγένεια, ειλικρίνεια και εκτίμηση έναντι όλων των συναδέλφων του , είτε αυτοί είναι παρόντες είτε είναι απόντες και να προασπίζει τα νόμιμα δικαιώματά τους που απορρέουν από την άσκηση των καθηκόντων τους,
2. Οι ασκούντες το επάγγελμα του Λογιστή Φοροτεχνικού έχουν υποχρέωση να σέβονται τους υπαλλήλους των υπηρεσιών και των υπουργείων με τους οποίους συναλλάσσονται και τους Δημόσιους Λειτουργούς, ανεξαρτήτως βαθμίδος. Την ίδια υποχρέωση έχουν προς τους Λογιστές Φοροτεχνικούς και οι εκπρόσωποι της Δημόσιας Διοίκησης όπως επιβάλλεται από τη νομοθεσία που τους διέπει. Κάθε παράβαση της αρχής αυτής από οποιοδήποτε μέρος, ελέγχεται και από το Οικονομικό Επιμελητήριο. Αν η παράβαση έγινε από Λογιστή Φοροτεχνικό, η Επιτροπή Τηρήσεως Δεοντολογίας του Οικονομικού Επιμελητήριου αποφασίζει την επιβολή διοικητικών κυρώσεων. Αν έγινε από δημόσιο υπάλληλο ή δημόσιο λειτουργό, η Επιτροπή Τηρήσεως Δεοντολογίας αναφέρει το γεγονός τούτο εγγράφως στην Κεντρική Διοίκηση του Ο.Ε.Ε προκειμένου να επιληφθεί και να προβεί στις δέουσες ενέργειες.
3.Στην περίπτωση που ο Λογιστής-Φοροτεχνικός χρησιμοποιεί συνάδελφό του τακτικά ή έκτακτα ή για τη διεκπεραίωση όλων ή ορισμένων εργασιών του γραφείου του πρέπει:

• Να συμπεριφέρεται προς αυτόν συναδελφικά και με ισοτιμία,
• Να συνεργάζεται μαζί του με συναδελφικότητα, ευγένεια και κατανόηση, να μη θίγει την επαγγελματική και ατομική του αξιοπρέπεια και να μην τον απασχολεί σε μη Λογιστικά ή Φοροτεχνικά καθήκοντα,
• Να καταβάλλει έγκαιρα τη συμφωνημένη αμοιβή,
• Να προβάλλει την εργασία του συναδέλφου του προς τον πελάτη, τις δημόσιες υπηρεσίες και προς τους τρίτους


ΑΡΘΡΟ 13

Δεν επιτρέπεται η άσκηση ελεύθερου επαγγέλματος Λογιστή Φοροτεχνικού:

1. Από υπάλληλους του Δημοσίου, των ΝΠΔΔ και του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα, που απασχολούνται ως μισθωτοί Λογιστές Φοροτεχνικοί στην υπηρεσία στην οποία εργάζονται,
2. Από συνταξιούχους του Δημοσίου για όσο χρονικό διάστημα προβλέπεται από τις κείμενες διατάξεις και
3. Από Ορκωτούς Ελεγκτές Λογιστές που ασκούν το ελεγκτικό επάγγελμα.,


Άρθρο 14
Προστασία του κύρους του ΟΕΕ

1.Δεν επιτρέπεται στο Λογιστή Φοροτεχνικό η δια δηλώσεων προφορικών ή εγγράφων, υποβάθμιση του επιστημονικού και επαγγελματικού κύρους του ΟΕΕ,
2. Δεν εμπίπτει στον ανωτέρω περιορισμό η εμπιστευτική αναφορά προς το ΟΕΕ που υποχρεούται να κάνει κάθε Λογιστής Φοροτεχνικός
όταν διαπιστώνει αξιόποινες πράξεις ή παραβιάσεις του παρόντος Κώδικα από συναδέλφους ή τρίτους
3.Ως υποβάθμιση του επιστημονικού και επαγγελματικού κύρους του ΟΕΕ θεωρείται από μέρους Λογιστή Φοροτεχνικού :

• Η τήρηση ή ο ισχυρισμός τήρησης Φορολογικών ή Λογιστικών αρχών και προτύπων διαφορετικών από τις προβλεπόμενες από τη Εθνική Νομοθεσία ρυθμίσεις,
• Οι επανειλημμένες παρεκκλίσεις από αποφάσεις και οδηγίες του ΟΕΕ,
• Η ανάρμοστη συμπεριφορά κατά οργάνων του ΟΕΕ εκδηλούμενη με τη χρησιμοποίηση απρεπών εκφράσεων ή ειρωνικών σχολίων, σε βάρος αποφάσεων και ενεργειών που εμπίπτουν στις αρμοδιότητες και τα καθήκοντα των οργάνων αυτών,
• Η απρεπής συμπεριφορά κατά δημόσιου ή ιδιωτικού Ελεγκτικού Φορέα.


ΑΡΘΡΟ 15
Τήρηση του παρόντος Κώδικα – Κυρώσεις

Με δεδομένη και αναγνωρισμένη την ανάγκη πιστής εφαρμογής του παρόντα κώδικα από όλους ανεξαιρέτως του Λογιστές-Φοροτεχνικούς είτε αυτοί είναι ελεύθεροι επαγγελματίες είτε απασχολούνται ως μισθωτοί στον ιδιωτικό ή δημόσιο τομέα το Οικονομικό Επιμελητήριο έχει τις παρακάτω αρμοδιότητες:

1.Ασκεί την πειθαρχική εξουσία στους υπαγόμενους στις διατάξεις του παρόντος Λογιστές Φοροτεχνικούς
2.Η πειθαρχική διαδικασία κινείται είτε αυτεπάγγελτα από την Επιτροπή Τηρήσεως Δεοντολογίας είτε κατόπιν καταγγελίας Λογιστή-Φοροτεχνικού ή Ελεγκτικού Φορέα ή τρίτου,
3.Κάθε Λογιστής Φοροτεχνικός ή οποιοσδήποτε Ελεγκτικός Φορέας ή τρίτος υποχρεούται να καταγγείλει γραπτώς προς την Επιτροπή Τηρήσεως Δεοντολογίας του Οικονομικού Επιμελητηρίου κάθε παράβαση του παρόντος Κώδικα που έχει υποπέσει στην αντίληψή του, αναφέροντας ρητά το ονοματεπώνυμο του Λογιστή Φοροτεχνικού ή την επωνυμία του Φορέα που υπέπεσε στην παράβαση, καθώς και τα περιελθόντα σε γνώση του αποδεικτικά στοιχεία. Η αναφορά είναι απόρρητη και γνωστοποιείται από την Επιτροπή Τηρήσεως Δεοντολογίας μόνο στον αναφερόμενο Λογιστή Φοροτεχνικό ή Φορέα, ο οποίος και καλείται για παροχή εξηγήσεων πριν αποφασιστεί η τυχόν πειθαρχική δίωξή του.

΄ΑΡΘΡΟ 16
1)Η παράβαση των διατάξεων του παρόντος κώδικα επισύρει πέραν των κυρώσεων και ποινών που προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία και τις παρακάτω κυρώσεις
Α) έγγραφη επίπληξη
Β)χρηματική ποινή ή πρόστιμο έως 3000 ευρώ. Το παραπάνω πρόστιμο ή χρηματική ποινή μπορεί να αυξομειώνεται με απόφαση της Κεντρικής Διοίκησης του ΟΕΕ.
Τα ποσά των παραπάνω κυρώσεων θεωρούνται έσοδα του ΟΕΕ και εισπράτονται κατά τη διαδικασία είσπραξης των δημοσίων εσόδων
Γ) προσωρινή αφαίρεση της επαγγελματικής ταυτότητας για χρονικό διάστημα έως έξι μηνών
Δ) οριστική αφαίρεση της επαγγελματικής ταυτότητας, εφόσον έχει παραβιάσει καθ`υποτροπή τον παρόντα κώδικα και του έχουν επιβληθεί κυρώσεις.
. 2)Η διαδικασία επιβολής κυρώσεων αναστέλλεται αν για την ίδια πράξη εκκρεμεί ποινική δίωξη, μετά το τέλος της οποίας , ανεξάρτητα από το αποτέλεσμά της , συνεχίζεται .
Σε εξαιρετικές περιπτώσεις η διαδικασία επιβολής κυρώσεων δεν αναστέλλεται και τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα, με ειδικά προς τούτο αιτιολογημένη απόφασή τους , επιβάλλουν τις κυρώσεις που προβλέπονται στον παρόντα κώδικα, ανεξάρτητα από την άσκηση ή μη ποινικής διαδικασίας ή την πρόοδό της, ιδίως σε περίπτωση διάπραξης παραβάσεων που αφορούν την απόκτηση της επαγγελματικής ταυτότητας ή την αξιολόγησή τους .
3) Οι παραβάσεις του παρόντος κώδικα παραγράφονται μετά τριετία από την τέλεσή τους , κάθε όμως πράξη πειθαρχικής διαδικασίας ή η υποβολή εγκλήσεως καθώς και κάθε πράξη ποινικής δίωξης διακόπτει την παραγραφή. Σε κάθε περίπτωση η προθεσμία παραγραφής δεν μπορεί να υπερβεί τα πέντε χρόνια από την τέλεση της πράξης, εκτός αν συντρέχει περίπτωση αναστολής της διαδικασίας επιβολής διοικητικών κυρώσεων ότε ο χρόνος παραγραφής της διοικητικής κύρωσης δεν συμπληρώνεται πριν την πάροδο έτους από την αμετάκλητη απόφαση του Ποινικού Δικαστηρίου.

΄ΑΡΘΡΟ 17
ΟΡΓΑΝΑ ΕΠΙΒΟΛΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΚΥΡΩΣΕΩΝ
Για την επιβολή των διοικητικών κυρώσεων και την εκδίκαση των σχετικών παραβάσεων του παρόντος κώδικα, με απόφαση της Κεντρικής Διοίκησης του ΟΕΕ συνιστώνται
1) Επιτροπή Τήρησης Δεοντολογίας, αποτελούμενη από πέντε μέλη, με τριετή θητεία, που συνεδριάζει έγκυρα αν είναι παρόντα τουλάχιστον τρία μέλη της , λαμβάνει τις αποφάσεις της με απλή πλειοψηφία των παρόντων μελών, εκλέγει μεταξύ των μελών της ένα πρόεδρο και επιλαμβάνεται είτε αυτεπάγγελτα είτε κατόπιν καταγγελίας για οποιαδήποτε παράβαση του παρόντος.
2) Η Δευτεροβάθμια Επιτροπή Τήρησης Δεοντολογίας, που αποτελείται από εφτά μέλη , με τριετή θητεία , εκ των οποίων Πρόεδρος είναι ο Πρόεδρος της Κεντρικής Διοίκησης του ΟΕΕ, τα δε μέλη να είναι πτυχιούχοι Πανεπιστημίου και να έχουν επαγγελματική ταυτότητα Α΄ τάξης τουλάχιστον δέκα χρόνια.
Η Δευτεροβάθμια Επιτροπή Τήρησης Δεοντολογίας, επιλαμβάνεται των εφέσεων κατά των αποφάσεων της επιτροπής Τήρησης Δεοντολογίας.
Με απόφαση της Κεντρικής Διοίκησης του ΟΕΕ καθορίζονται οι ειδικότερες λεπτομέρειες που αφορούν την συγκρότηση, σύγκληση απαρτία , λειτουργία, αναπλήρωση μελών και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια που αφορά τη λειτουργία τους.


ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΤΕΛΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
ΑΡΘΡΟ 18
Ισχύς προηγούμενων Αποφάσεων και Οδηγιών

Οι μέχρι σήμερα εκδοθέντες Νόμοι και Αποφάσεις σχετικοί με τις προϋποθέσεις ανάληψης και εκτέλεσης πάσης φύσεως Λογιστικών και Φοροτεχνικών εργασιών ,ως κανονιστικές διατάξεις και εξακολουθούν να ισχύουν και να εφαρμόζονται υποχρεωτικά από όλους τους Λογιστές Φοροτεχνικούς.


ΑΡΘΡΟ 19
Έναρξη Εφαρμογής - Δημοσιότητα

1. Ο παρών Κώδικας Δεοντολογίας τίθεται σε εφαρμογή από την ημερομηνία δημοσιεύσεώς του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
2. Ο παρών Κώδικας μπορεί να γνωστοποιείται σε κάθε ενδιαφερόμενο και πρέπει να είναι αναρτημένος στο δικτυακό τόπο του Οικονομικού Επιμελητήριου που θα αναγράφονται όλοι οι κάτοχοι Επαγγελματικής Ταυτότητας Λογιστές Φοροτεχνικοί με την τάξη που ο καθένας κατέχει.  

www.taxheaven.gr