ΕΡΤ

Στα «θρανία» της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων κάθισαν λογιστές και φοροτεχνικοί για το Ε9

Με δύο ενημερωτικές ημερίδες, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, την προηγούμενη εβδομάδα, στελέχη του υπουργείου Οικονομικών και της ΓΓΠΣ παρουσίασαν στους κατεξοχήν ενδιαφερόμενους -λογιστές και φοροτεχνικούς- τη διαδικασία για τη διόρθωση των λαθών στο Ε9.

Μιλώντας για το Περιουσιολόγιο ο υφυπουργός κ. Αντώνης Μπέζας είπε ότι η δημιουργία καθώς και η μηχανογράφηση του Ε9 και εν συνεχεία ο σωστός υπολογισμός του ΕΤΑΚ αποτέλεσε ένα εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα, αφού το υπουργείο έπρεπε να επεξεργασθεί 25 εκατ. εμπράγματα δικαιώματα και περίπου 7 εκατ. δηλώσεις πολιτών, για τα έτη 2005 - 2008.

Ο κ. Μπέζας έκανε ιδιαίτερη μνεία στα προβλήματα που δημιουργήθηκαν με το ΕΤΑΚ και στην πρώτη εφαρμογή του. Παραδέχθηκε την ταλαιπωρία των φορολογουμένων, η οποία όμως οφείλεται -όπως ανέφερε- στο ότι το Ε9 δεν είχε σχεδιασθεί για τον υπολογισμό φορολογητέας ύλης και επομένως ήταν πάρα πολύ δύσκολο να προσδιορισθεί η θέση όλων των ακινήτων και η αξία των σχετικών εμπραγμάτων δικαιωμάτων, με αποτέλεσμα να διαπιστωθούν σημαντικά λάθη.

Ομως, η ΓΓΠΣ δημιούργησε σε σύντομο χρονικό διάστημα την απαραίτητη υποδομή διόρθωσης λαθών και παραλείψεων από τους πολίτες, χωρίς να απαιτείται η επανυποβολή του Ε9.


Κτίσματα επί οικοπέδου με σύσταση οριζόντιας ιδιοκτησίας και το δικαίωμα υψούν

Η περίπτωση είναι πολύ αντιπροσωπευτική και περιλαμβάνεται στα συνηθέστερα ερωτήματα συμπλήρωσης του Ε9.

Εδώ έχουμε κτίσματα επί οικοπέδου με σύσταση οριζόντιας ιδιοκτησίας. Παράλληλα έχουμε και περίπτωση μελλοντικού ορόφου (δικαίωμα υψούν), που αποτελεί ξεχωριστή οριζόντια ιδιοκτησία, με συγκεκριμένο ποσοστό επί οικοπέδου (50%).

Σε κάθε περίπτωση η σωστή καταχώριση στο έντυπο είναι η ακόλουθη. Σύμφωνα με τον κανόνα ότι σε κάθε γραμμή αναγράφεται μια ενιαία ιδιοκτησία ανά ιδιοκτήτη, στην πρώτη γραμμή καταχωρίζεται το ισόγειο διαμέρισμα: στη στήλη (9) ο κωδικός κατηγορίας για κατοικία που είναι 1, στη στήλη (11) όροφος το 0 για το ισόγειο, στη στήλη (12) οι κύριοι χώροι τα 177 τ.μ. και στη στήλη (13) οι βοηθητικοί χώροι 66 τ.μ. Στη στήλη (14) το έτος κατασκευής (με βάση το έτος από την οικοδομική άδεια), στη στήλη (15) τον κωδικό 1 για πλήρη κυριότητα και στη στήλη (16) το ποσοστό σας 75%. Στη στήλη (23) ο αριθμός ιδιοκτήτη.

Τα παραπάνω επαναλαμβάνονται στη επόμενη γραμμή -ως άλλο ακίνητο- για τη σύζυγό σας που έχει το 25%. Στην τρίτη γραμμή, παίρνει θέση το δικαίωμα υψούν, το οποίο ως ξεχωριστή ιδιοκτησία, παίρνει τον κωδικό 4 (ως οικόπεδο) στη στήλη (9) κατηγορία ακινήτου. Πρέπει όμως αυτό να εκφραστεί σε ποσοστό συνιδιοκτησίας επί του οικοπέδου. Ετσι στη στήλη (18) γράφονται τα τ.μ. ολόκληρου του οικοπέδου (τα 654 τ.μ) και στη στήλη (20) το ποσοστό συνιδιοκτησίας επί του οικοπέδου που είναι 50%. Επειδή όμως έχετε το 75%, στο 50%, θα γραφτεί 18,75%.

Τα παραπάνω επαναλαμβάνονται στην επόμενη γραμμή για τη σύζυγο που έχει το 25% στο 50%. Δηλαδή στη στήλη (20) θα γράφει 12,5%.

- Προσοχή: τα 77 τ.μ. των βοηθητικών χώρων που υπάρχουν ήδη και ανήκουν στην ίδια οριζόντια ιδιοκτησία του δικαιώματος υψούν, πρέπει να γραφούν σε επόμενη (ξεχωριστή) γραμμή όπου στη στήλη (13) θα γραφούν τα 77 τ.μ., και στη στήλη (16) το ποσοστό σας 75%.

Απάντηση στο γιατί δεν μπορούν οι βοηθητικοί χώροι να γραφούν στην ίδια σειρά με το δικαίωμα υψούν, είναι ότι δεν υπάρχει ακόμα κτίσμα κυρίων χώρων, ώστε να γραφούν δίπλα οι βοηθητικοί. Στις σημειώσεις (1η σελίδα Ε9) θα χρειαστεί να διευκρινίσετε ότι οι βοηθητικοί χώροι (77 τ.μ.) ανήκουν ως παρακολούθημα στο δικαίωμα υψούν που γράφτηκε στην προηγούμενη γραμμή.


Προ των πυλών φοροεισπρακτικά μέτρα με τις ευλογίες και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου

Μετάκαι τις συστάσεις του ΔΝΤ, τελειώνουν πλέον τα «ψέματα» και είναι βέβαιο ότι το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης θα κινηθεί αναγκαστικά στη φορολόγηση των εισοδημάτων που διαφεύγουν (εργασίας, κεφαλαίου, επιχειρήσεων, ελεύθερων επαγγελματιών κ.λπ.).

Δεν εξαντλείται, λοιπόν, η ολοκλήρωση της φορολογικής μεταρρύθμισης, που ως τρίτη (και τελευταία) φάση είχε οριοθετηθεί από την κυβέρνηση, με τα μέτρα του περασμένου Σεπτεμβρίου. Παράλληλα θα αποδειχθεί κατά πόσον αυτή θα συνδυαστεί με την πολυπόθητη διοικητική μεταρρύθμιση, με στόχο την εξόντωση της γραφειοκρατίας και της διαφθοράς.

Πρέπει να θυμίσουμε ότι όσες παρεμβάσεις –«ήπιες» κατά το κυβερνητικό δόγμα– έγιναν στην αναδιάρθρωση του φορολογικού συστήματος άφησαν άθικτη τη βασική δομή του. Παράδειγμα ο Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων (ΚΒΣ) που με τις δρακόντειες και γραφειοκρατικές διατάξεις του, «παράγει» παραβάσεις που απειλούν «με το ρίξιμο» των βιβλίων και στον εξαναγκασμό για συμβιβασμό. Απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχία των στοχευμένων μεταρρυθμίσεων είναι η θωράκισή τους με αποδοτικό φοροελεγκτικό και φοροεισπρακτικό σύστημα. Γιατί όσο αυτό απουσιάζει, τόσο θα βρίσκει τη θέση της η προκλητική ολιγωρία του κρατικού μηχανισμού και η κυβέρνηση θα «θρηνολογεί κάθε μήνα για τις απογοητευτικά χαμηλές εισπράξεις φόρων και για την γιγάντωση της φοροδιαφυγής».