ΕΡΤ

Ερχονται οι... «φοροτροχονόμοι»

Με φοροτροχονόμους και εμπλουτισμό της λίστας των αποδείξεων που εκπίπτουν από το εισόδημα, αλλά και με τους «Ποσειδώνα» και «Ερμή», τα δύο νέα αντιλαθρεμπορικά πλοία της τελωνειακής υπηρεσίας, επιχειρεί το υπουργείο Οικονομικών να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά το φαινόμενο της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου και να υποστηρίξει, μέσω της ενίσχυσης των εσόδων, ικανά τους στόχους του Προγράμματος Σταθερότητας. Ο εμπλουτισμός της λίστας των αποδείξεων αποφασίστηκε, προκειμένου να ενισχυθεί το κίνητρο των φορολογουμένων να ζητούν αποδείξεις από περισσότερα μαγαζιά και να ενισχυθούν περαιτέρω, μέσω του περιορισμού της φοροδιαφυγής, οι εισπράξεις από τον ΦΠΑ, που παρουσιάζουν πραγματική καθίζηση.



Για τον λόγο αυτό οι αποδείξεις που θα προστεθούν θα αφορούν σε πρώτη φάση στους τομείς των υπηρεσιών, όπου τα ποσοστά παραβατικότητας είναι υψηλά και λιγότερο στο λιανεμπόριο. Μεταξύ των δαπανών που εξετάζεται να ενταχθούν στο μέτρο της έκπτωσης είναι οι αποδείξεις από επιχειρήσεις ιδιωτικής εκπαίδευσης, ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύματα, συνεργεία αυτοκινήτων, καφετέριες και καθαριστήρια. Παράλληλα δεν αποκλείεται να προστεθούν και οι δαπάνες ένδυσης και υπόδησης, αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, βιβλίων και καλλυντικών. Με τον τρόπο αυτό το υπουργείο Οικονομικών εκτιμά ότι οι επιχειρήσεις θα πιέζονται από τους καταναλωτές να εκδίδουν αποδείξεις και να αποδίδουν κατά συνέπεια υψηλότερο φόρο εισοδήματος και ΦΠΑ, λόγω της εμφάνισης υψηλότερου τζίρου.

Πέραν αυτών, στις σκέψεις του οικονομικού επιτελείου για την ενίσχυση του κινήτρου είναι, όπως έγραψε το «Κέρδος», να εκπίπτει το 100% της αξίας των προσκομιζόμενων αποδείξεων και μέχρι του ποσού των 8.000 ευρώ, ενώ εναλλακτικά εξετάζεται και η δυνατότητα να επιστρέφεται η ολική ή μερική αξία των αποδείξεων εκείνων, των οποίων οι ειδικοί αριθμοί που θα τυπώνουν οι ταμειακές μηχανές, θα «συμφωνούν» με το τελευταίο ψηφίο του πρώτου λαχνού του Λαϊκού Λαχείου!

Με τους «φοροτροχονόμους» από την άλλη πλευρά θα επιχειρήσει το υπουργείο Οικονομικών να ελέγξει όλα τα πολυτελή αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης αρχικά, προκειμένου να διαπιστωθεί, μεταξύ άλλων, η προέλευση και η ιδιοκτησία των οχημάτων, η απόδοση των αναλογούντων φόρων αλλά και εάν δικαιολογείται η αγορά του αυτοκινήτου (πόθεν έσχες) με βάση όσα δηλώνονται στην εφορία. Λόγω του εύρους των ελέγχων τα κλιμάκια θα αποτελούνται από έναν τροχονόμο (που θα πραγματοποιεί τους παραδοσιακούς ελέγχους για άδεια κυκλοφορίας, ΚΤΕΟ, κάρτα καυσαερίων κ.λπ., αλλά και εάν το όχημα είναι πετρελαιοκίνητο) και δύο υπαλλήλους της ΥΠΕΕ, έναν εφοριακό και έναν τελωνειακό. Ο εφοριακός μέσω φορητού υπολογιστή θα ελέγχει εάν έχουν καταβληθεί τα τέλη κυκλοφορίας αλλά και το φορολογικό προφίλ του κατόχου του αυτοκινήτου προκειμένου να διαπιστωθεί εάν η αγορά του δικαιολογείται από τα εισοδήματα που εμφανίζονται στην φορολογική του δήλωση. Στην περίπτωση που το αυτοκίνητο ανήκει σε εταιρεία θα ελέγχεται η ταυτότητα του οδηγού (τα εταιρικά αυτοκίνητα απαγορεύεται να τα χρησιμοποιούν συγγενικά πρόσωπα) και εάν έχει αγορασθεί μέσω leasing. Ο τελωνειακός θα ελέγχει εάν έχουν αποδοθεί τα τέλη ταξινόμησης και αν το όχημα κυκλοφορεί νόμιμα στη χώρα.

Ο «Ποσειδώνας» και ο «Ερμής», από την άλλη πλευρά, αποτελούν τα δύο νέα αντιλαθρεμπορικά πλοία της τελωνειακής υπηρεσίας που στοχεύουν στην ενίσχυση του ελέγχου των εμπορευμάτων και την ορθή τήρηση των διατάξεων που θεσπίζουν περιορισμούς και απαγορεύσεις στη διακίνηση ορισμένων ειδών.
Οπως ανέφερε μάλιστα ο υφυπουργός Οικονομικών κ. Α. Μπέζας κατά τη χθεσινή τελετή ονοματοδοσίας τους, τα σκάφη αυτά θα είναι τα βασικά εργαλεία του συστήματος «Ποσειδώνας».

Κάθε φορά που θα διαπιστώνεται παρεκτροπή δρομολογίου ή οποιαδήποτε «ύποπτη» ενέργεια από εφοδιαστικό πλοίο, το κέντρο ελέγχου - θάλαμος επιχειρήσεων θα το εντοπίζει μέσω του συστήματος AIS και θα δίνεται αμέσως εντολή στα αντιλαθρεμπορικά σκάφη για επιτόπιο έλεγχο.

Τα πληρώματα των σκαφών θα προέρχονται σε πρώτη φάση από τελωνειακούς υπαλλήλους που υπηρετούσαν στην πρώην Θαλάσσια Οικονομική Αστυνομία (ΘΟΑ), ενώ στα πλοία θα επιβαίνουν, επιπρόσθετα, εξειδικευμένοι τελωνειακοί υπάλληλοι, οι οποίοι θα είναι επιφορτισμένοι με τη διενέργεια των ελέγχων. Παράλληλα, θα υπάρχει η δυνατότητα να μετέχουν στις αποστολές που αναλαμβάνουν τα σκάφη και υπάλληλοι άλλων ελεγκτικών υπηρεσιών του υπουργείου, όπως για παράδειγμα της ΥΠΕΕ. Για τις τηλεπικοινωνιακές ανάγκες των πλοίων θα χρησιμοποιείται τηλεπικοινωνιακός εξοπλισμός, με τη συνδρομή του Τμήματος Τηλεπικοινωνιών και Τηλεπικοινωνιακής Υποστήριξης της ΥΠΕΕ. Χώρος περιπολίας εντός του οποίου θα κινούνται τα πλοία θα είναι η ευρύτερη περιοχή των λιμανιών του Πειραιά, της Ελευσίνας και του Λαυρίου, καθώς και τα νησιά του Αργοσαρωνικού.

Σημειώνεται ότι για την αρτιότητα του αντιλαθρεμπορικού τελωνειακού στόλου προβλέπεται η αγορά ακόμη πέντε επιπλέον σκαφών. Τα τρία από αυτά θα είναι ανοιχτής θαλάσσης και θα περιπολούν στο Αιγαίο, το Ιόνιο και το Κρητικό Πέλαγος, ενώ τα άλλα δύο θα είναι όμοια με αυτά που παραδίδονται σήμερα, δηλαδή πλοία περιπολίας εντός και πέριξ των λιμένων.


15/5/2009
Πηγή: Κέρδος